Huize Caafs
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Huize Caafs

Alles over cavia's
 
IndexIndex  PortalPortal  GalerijGalerij  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Waar haal ik mijn cavia vandaan?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin


Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 24-10-08
Leeftijd : 58
Woonplaats : Barendrecht

Waar haal ik mijn cavia vandaan? Empty
BerichtOnderwerp: Waar haal ik mijn cavia vandaan?   Waar haal ik mijn cavia vandaan? Icon_minitimedi okt 28, 2008 3:31 pm

Waar haal ik mijn cavia vandaan?



Wil je een cavia aanschaffen, dan zijn er een paar punten die je door moet nemen. Nooit mag een cavia een impulsaankoop zijn! Laat je van tevoren goed informeren. Er zijn voldoende sites en boekjes over cavia's, of ga te rade bij een goede caviafokker! Verdiep je in de huisvesting, voeding, verzorging en de kosten! Vergeet ook de eventuele dierenartskosten niet! Denk ook aan verzorging als je ziek of op vakantie gaat, kan iemand dan voor je cavia zorgen?



De Dierenspeciaalzaak:

Als je besluit je cavia's in de dierenspeciaalzaak te kopen, bedenk dan wel dat er goede en minder goede dierenwinkels zijn. Let daarom goed op de volgende punten: zijn de hokken goed schoon, zien alle dieren er gezoend uit, en is de winkel netjes en schoon? Hoe is het personeel, wordt je netjes te woord gestaan? En heel belangrijk: geven ze deskundig advies? Een goede dierenwinkel heeft ook folders over de verzorging van je cavia!


De Fokker:
Je kunt je cavia natuurlijk ook aanschaffen bij de fokker. Adressen van fokkers vind je bij de plaatselijke of regionale kleindiersportvereninging. Deze dieren zijn over het algemeen van uitstekende gezondheid en kwaliteit. De fokker houdt er streng toezicht op de gezondheid van zijn dieren. Een fokker die dieren fokt voor tentoonstellingen, zal de cavia's die het meest voldoen aan het schoonheidsideaal uiteraard zelf houden. Wil je zelf gaan showen geef dat dan duidelijk aan bij de desbetreffende fokker. Let erop dat de cavia niet schuw is, als de fokker zijn dieren veel aandacht geeft zijn de jongen vaak al hanteerbaarder en tammer dan de jongen die weinig in contact komen met mensen!


Broodfokker:

Natuurlijk zijn er ook fokkers die alleen voor het geld fokken. Het gaat hun meer om kwantiteit dan kwaliteit van de cavia's. De cavia's worden met veel soortgenoten in een te kleine ruimte gehouden, en ziektes zijn geen uitzondering. Het is beter om bij zulke fokkers geen cavia aan te schaffen!


Kennis of familielid:
Een andere mogelijkheid is een onverwacht nestje van een kennis of familielid. Laat je echter niet overhalen om een cavia te nemen alleen om iemand uit de brand te helpen. Informeer hoe het nestje is ontstaan. Dachten ze dat ze 2 vrouwtjes hadden en was er opeens een nestje? Dan heb je grote kans dat het broer en zus is, die voor nageslacht heeft gezorgd. Dit is de ergste vorm van inteelt. Meestal is er in de eerste generatie nog niks aan de hand, maar wees toch voorbereid op eventuele afwijkingen. Vooral als het niet zeker is wie de ouders van de broer en zus zijn. Ook misschien familie van elkaar?
Terug naar boven Ga naar beneden
https://caaf.actieforum.com
 
Waar haal ik mijn cavia vandaan?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Erfelijkheid van de cavia
» Ziektes van de cavia
» De zieke cavia
» Het leed van de cavia
» De anatomie van de cavia

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Huize Caafs :: Informatie over de cavia-
Ga naar: